- Πληροφοριακά Στοιχεία
-
Δημοσιεύθηκε : Τετάρτη, 26 Ιουνίου 2024 09:19
Θέμα: «Ενημέρωση σχετικά με ψηφιακή έκδοση πιστοποιητικών κυκλοφορίας A.TR που φέρουν κωδικό QR»
Σχετ.: 1) Η αριθ. Ε.2053/15-04-2020 Εγκύκλιος (Παροχή οδηγιών αναφορικά με την υποβολή και την έκδοση πιστοποιητικών καταγωγής και ελεύθερης κυκλοφορίας στο πλαίσιο
προτιμησιακών εμπορικών συναλλαγών κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19).
2) Η αριθ. Ε.2057/23-04-2020 Εγκύκλιος (Τροποποίηση οδηγιών αναφορικά με την αποδοχή πιστοποιητικών κυκλοφορίας A.TR, EUR.1 ή EUR-MED στο πλαίσιο των προτιμησιακών εμπορικών συναλλαγών με την Τουρκία κατά τη διάρκεια της κρίσης CoVid-19).
3) Η αριθ. Ε.2019/06-03-2024 Εγκύκλιος (Παροχή οδηγιών σχετικά με την έκδοση και υποβολή πιστοποιητικών κυκλοφορίας στο πλαίσιο προτιμησιακών εμπορικών συναλλαγών).4) Η αριθ. Β.1746/381/27-11-2006 (Απόφαση αριθ. 1/2006 της Επιτροπής Τελωνειακής Συνεργασίας ΕΚ- Τουρκίας της 26ης Ιουλίου 2006 για τον καθορισμό λεπτομερών κανόνων εφαρμογής της απόφασης αριθ. 1/95 του Συμβουλίου Σύνδεσης ΕΚ-Τουρκίας).
5) Έγγραφο TAXUD 3506999/14-05-2024 (A.TR movement certificates issued electronically bearing a QR code).
6) Έγγραφο TAXUD 3217940/02-05-2024 (Electronic issuance of A.TR movement certificates).
7) Το αρ. πρωτ. 3703387/23-05-2024 έγγραφο του Υπουργείου Εμπορίου της Τουρκίας (Regularization Act for A.TR Movement Certificates).-Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών (1) και (2) τον Μάρτιο του 2020, η Γενική Διεύθυνση Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης TAXUD, συνέστησε μέσω του από 30/03/2020 Ενημερωτικού Σημειώματος 1, τη λήψη έκτακτων μέτρων, προκειμένου να διασφαλισθεί η ομαλή ροή του προτιμησιακού εμπορίου, ώστε να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες που είχαν ανακύψει, κατά την έκδοση και υποβολή των πιστοποιητικών κυκλοφορίας, κατά τη διάρκεια της κρίσης που είχε δημιουργηθεί, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Ειδικότερα, το Ενημερωτικό Σημείωμα αποσκοπούσε στην αντιμετώπιση των ζητημάτων της αδυναμίας υποβολής πιστοποιητικών κυκλοφορίας για σκοπούς προτιμησιακής καταγωγής στη δέουσα μορφή, ήτοι την υποβολή αυτών σε ενδεδειγμένη κι ορθή έντυπη μορφή, υπογεγραμμένα και καταλλήλως σφραγισμένα, λόγω απαγορεύσεων συναλλαγών και λοιπών αναστολών, σε ορισμένες χώρες, μεταξύ τελωνείων και οικονομικών φορέων κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19. Η λήψη έκτακτων μέτρων που συνιστούσε η Επιτροπή, σε αμοιβαία βάση, αφορούσε στην αποδοχή, εκ μέρους των τελωνειακών αρχών, πιστοποιητικών κυκλοφορίας που εκδίδονται για προτιμησιακούς σκοπούς, είτε υπό μορφή αντιγράφου, εκείνου που εκδίδεται σε έντυπη μορφή και με τον προσήκοντα τρόπο, είτε ψηφιακά.
-Ωστόσο, το Ενημερωτικό Σημείωμα 1, ανέφερε ότι οι συνιστώμενες πρακτικές δεν θα είναι πλέον απαραίτητο να εφαρμόζονται, μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των εμπορικών χωρών εταίρων της Ε.Ε., όταν παύσει η έκτακτη υγειονομική κατάσταση.
Συνεπώς, καθώς η υγειονομική κατάσταση βελτιώθηκε και οι εθνικές διοικήσεις έχουν περάσει από τη λειτουργία έκτακτης ανάγκης σε μια πιο βιώσιμη διαχείριση της πανδημίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ανακοίνωσή της (ανωτέρω σχετ. 6) θεώρησε ότι οι συνιστώμενες πρακτικές του Ενημερωτικού Σημειώματος 1 δεν δικαιολογούνται πλέον και τα εν λόγω έκτακτα μέτρα που είχαν θεσπιστεί δεν θα ισχύουν, πλέον, από την 1η Μαίου 2024.
Συνεπώς οι τουρκικές αρχές θα πρέπει να εκδίδουν ψηφιακά πιστοποιητικά κυκλοφορίας A.TR με την υπογραφή στη θέση 12 σε υγρή μελάνη (ανωτέρω σχετική 6).
-Η έκδοση πιστοποιητικών κυκλοφορίας A.TR ρυθμίζεται στο πλαίσιο της νομοθεσίας για την τελωνειακή ένωση ΕΕ-Τουρκίας και πιο συγκεκριμένα από τις διατάξεις που ορίζονται στην Απόφαση αριθ. 1/2006 της Επιτροπής Τελωνειακής Συνεργασίας ΕΚ- Τουρκίας της 26ης Ιουλίου 2006 για τον καθορισμό λεπτομερών κανόνων εφαρμογής της απόφασης αριθ. 1/95 του Συμβουλίου Σύνδεσης ΕΚ-Τουρκίας (ανωτέρω σχετική 4).
-Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεώρησε πως, δεδομένου ότι η Απόφαση 1/2006 απαιτεί την υπογραφή του Πιστοποιητικού κυκλοφορίας A.TR, αλλά δεν ορίζει την υπογραφή με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο, η έννοια της «υπογραφής» θα μπορούσε να ερμηνευτεί ότι μπορεί να καλύπτει και μια ψηφιακή υπογραφή με τη μορφή κωδικού QR.
Με βάση το ανωτέρω, η Γενική Διεύθυνση TAXUD θεωρεί ότι τα πιστοποιητικά κυκλοφορίας A.TR που εκδίδονται ψηφιακά από τις τουρκικές αρχές, τα οποία φέρουν κωδικό QR αντί για υπογραφή υγρής μελάνης (στη θέση 12) θα πρέπει να γίνονται δεκτά, καθώς είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις που προβλέπονται στην Απόφαση 1/2006.
Επομένως, τα πιστοποιητικά κυκλοφορίας A.TR που εκδίδονται ψηφιακά και φέρουν κωδικό QR αντί για υπογραφή υγρής μελάνης θα πρέπει να θεωρούνται έγκυρα (ανωτέρω σχετική 5).
-Για αυτό το λόγο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στην Τουρκία να προβεί σε συνολική τακτοποίηση των πιστοποιητικών που εκδόθηκαν πριν και συμπεριλαμβανομένης της 1ης Μαΐου 2024, χωρίς υπογραφή (με υγρή μελάνη) και ακόμη υπό διαμετακόμιση, με τη μορφή μίας Ανακοίνωσης των Τουρκικών αρχών (συγκεκριμένα από το Υπουργείο Εμπορίου της Τουρκίας η μορφή της οποίας είναι συνημμένη στο παρόν έγγραφο) που θα αναφέρει ότι τα εν
λόγω πιστοποιητικά θεωρούνται ότι έχουν εγκριθεί και έχουν υπογραφεί με υγρή μελάνη από τα τουρκικά τελωνεία (ανωτέρω σχετική 6).
-Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής (7), το Υπουργείο Εμπορίου της Τουρκίας εξέδωσε Ανακοίνωση (η μορφή της οποίας είναι συνημμένη στο παρόν έγγραφο) για τη συνολική τακτοποίηση των πιστοποιητικών κυκλοφορίας A.TR.
Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Εμπορίου της Δημοκρατίας της Τουρκίας ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι:
Τα πιστοποιητικά κυκλοφορίας A.TR που εκδόθηκαν από την 1η Μαΐου έως την 3η Μαΐου θεωρούνται ότι φέρουν στη θέση 12 υπογραφή με υγρή μελάνη υπόδειγμα της οποίας παρατίθεται στην Ανακοίνωση.
Τα πιστοποιητικά κυκλοφορίας A.TR που εκδόθηκαν πριν από την 1η Μαΐου 2024 αλλά υποβλήθηκαν στα τελωνεία της Ε.Ε από την 1η Μαΐου 2024 και έπειτα, θεωρούνται ότι φέρουν στη θέση 12 υπογραφή με υγρή μελάνη υπόδειγμα της οποίας παρατίθεται
στην Ανακοίνωση.
Σε συνέχεια των ανωτέρω, οι τελωνειακές αρχές της χώρας θα κάνουν αποδεκτά τα εν λόγω πιστοποιητικά ως έγκυρα έγγραφα.
-Σας εφιστούμε την προσοχή στο ότι τα ανωτέρω δεν θίγουν τις περιπτώσεις κατά τις οποίες αποστέλλονται από τα Τελωνεία αιτήματα επαλήθευσης (εκ των υστέρων έλεγχοι), όταν υπάρχουν εύλογες αμφιβολίες σχετικά με την καταγωγή ή την κατάσταση των εμπορευμάτων που καλύπτονται από τα εν λόγω πιστοποιητικά.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
-
Δημοσιεύθηκε : Τρίτη, 19 Ιουλίου 2022 08:20
Αξίζει να υπενθυμίσουμε, ένα σπουδαίο «εργαλείο», τον ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ που λειτουργεί στο πλαίσιο της Διεύθυνσης Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του Υπουργείου Εξωτερικών για την υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, o ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΑΓΟΡΑΣ
Παρέχει συμβουλές επιχειρηματικής δραστηριοποίησης σε ξένες αγορές
Ενημέρωση για επιχειρηματικές ευκαιρίες
Πληροφόρηση για την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά και διεθνή χρηματοδοτικά προγράμματα
Υποστήριξη στην επίλυση διαφορών που ανακύπτουν από επιχειρηματικές συνεργασίες
Απαντά σε εξατομικευμένα ερωτήματα
Παροχή επιχειρηματικής καθοδήγησης (business mentoring) μέσω ειδικών σεμιναρίων και εκδηλώσεων
Τα αιτήματα υποβάλλονται ηλεκτρονικά