Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στο Ραμπάτ ενημερώνει για την Έκθεση Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης για την οικονομία του Μαρόκου.

"Εντός Σεπτεμβρίου 2024, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της δεύτερης φάσης του εθνικού προγράμματος συνεργασίας με το Μαρόκο, το οποίο ξεκίνησε το 2019, παρουσίασε, στο Ραμπάτ, τα συμπεράσματα της πρώτης έκθεσής του για την μαροκινή οικονομία, παρουσία του Μαροκινού Πρωθυπουργού, κ. Aziz Akhannouch και του Γενικού Γραμματέα του ΟΟΣΑ, κ. Mathias Cormann.

Αναφέρεται ότι ο ΟΟΣΑ έχει αναπτύξει αντίστοιχα προγράμματα με μόνο άλλες τρεις χώρες, οι οποίες δεν είναι μέλη του Οργανισμού, ήτοι Καζακστάν, Ταϋλάνδη και Περού. Σε εν λόγω έκθεση, ο ΟΟΣΑ υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα της μαροκινής οικονομίας έναντι μίας σειράς εσωτερικών (ξηρασία, σεισμός Σεπτεμβρίου 2023) και εξωτερικών (Covid-19, πόλεμος στην Ουκρανία) κλυδωνισμών, καθώς και την ικανότητα επιτυχούς ανάπτυξης βιομηχανικών οικοσυστημάτων ενσωματωμένων στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας (αυτοκινητοβιομηχανία, αεροναυπηγική).

Παράλληλα, στην έκθεση διατυπώνονται αρκετές συστάσεις που αφορούν την αντιμετώπιση των σημαντικότερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η οικονομία της χώρας, οι οποίες σχετίζονται με την παραγωγικότητα, το ανθρώπινο κεφάλαιο και την κλιματική αλλαγή. Αναφορικά με την κλιματική αλλαγή, η έκθεση επισημαίνει ότι το Μαρόκο, αναγνωρίζοντας την κλιματική του ευπάθεια (με τα διαθέσιμα υδάτινα αποθέματα να βρίσκονται κοντά στο όριο της απόλυτης λειψυδρίας), έχει θέσει φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους (όπως η μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 45,5%, έως το 2030), κινητοποιώντας στρατηγικές επενδύσεις σε έργα ενέργειας και υδάτων.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η επίτευξη των τεθέντων στόχων απαιτεί την παράλληλη εφαρμογή μέτρων τιμολόγησης του άνθρακα (υπό συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025), καθώς και προσαρμογές στην τιμολόγηση του νερού. Περαιτέρω, η έκθεση υπογραμμίζει την αναγκαιότητα ενίσχυσης της συμμετοχής των νέων (ποσοστό ανεργίας 36%) και των γυναικών (μόνο μία στις πέντε γυναίκες εργάζεται) στην αγορά εργασίας, καθώς η έλλειψη συμπερίληψής τους αποτελεί σημαντική τροχοπέδη για την οικονομική ανάπτυξη του Σεριφικού Βασιλείου.

Επιπλέον, ο ΟΟΣΑ δίνει έμφαση στη μείωση του ποσοστού της ανεπίσημης οικονομίας (67% του συνολικού εργατικού δυναμικού), την μείωση των μισθολογικών εισφορών για τους χαμηλόμισθους και την ενίσχυση των πολιτικών εκπαίδευσης και απασχόλησης. Εν σχέσει προς την παραγωγικότητα, παρά την ανάπτυξη βιομηχανικών οικοσυστημάτων υψηλής προστιθέμενης αξίας, η παραγωγικότητα εργασίας στο Μαρόκο παραμένει συγκριτικά χαμηλή (ενδεικτικά η διαφορά, σε σχέση με τις ΗΠΑ, ανέρχεται στο 40% για την Τουρκία, ενώ ξεπερνά το 80% για το Μαρόκο).

Προς αυτήν την κατεύθυνση, η έκθεση προτείνει την ενίσχυση της επαγγελματικής κατάρτισης, ιδίως μέσω συμβάσεων μαθητείας. Τέλος, ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι ένα από τα θεμελιώδη προβλήματα της μαροκινής οικονομίας είναι η δυσκολία ανάπτυξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), με αρνητικά αποτελέσματα για τις ιδιωτικές επενδύσεις και την καινοτομία. Συναφώς, προτείνει την ενίσχυση των προγραμμάτων στήριξης των ΜΜΕ, ιδίως όσον αφορά την πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση. Η πρόσφατη δημιουργία του Επενδυτικού Ταμείου Mohammed VI κινείται προς αυτή την κατεύθυνση."