Η αστάθεια που επικρατεί στις διεθνείς αγορές, τα υψηλά επιτόκια και οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία έχουν αρχίσει να επηρεάζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν νέες αγορές στρεφόμενες προς τις Αραβικές χώρες (Σαουδική Αραβία, Κατάρ, ΗΑΕ) και στην Νοτιοανατολική Ασία (Κίνα, Ιαπωνία κ.α), χώρες δηλαδή που παρουσιάζουν οικονομική ανάπτυξη, ενώ δεν παραλείπουν να ρίχνουν δειλά βλέμματα και προς την Ινδία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, φαίνεται πως και το 2024 συνεχίζεται η πτωτική τάση της συνολικής αξίας των εξαγωγών που είχε αρχίσει να εμφανίζεται το 2023. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 30% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται από 5 μεγάλες επιχειρήσεις (άνω των 250 εργαζομένων), συνεπώς οι μικρότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις βρίσκονται συγκριτικά σε δυσχερέστερη και πιο πιεστική θέση, δεδομένων βεβαίως και των δυσκολιών χρηματοδότησής τους από το τραπεζικό σύστημα. Αξίζει να επισημανθεί πως η άνοδος του τομέα τροφίμων και ποτών αποτελεί «οδικό» δείκτη για να στραφούν οι επιχειρήσεις αυτού του τομέα δραστηριότητας, στην παραγωγή αυθεντικών ελληνικών προϊόντων.

Σε τοπικό επίπεδο παρατηρείται ανάλογη εικόνα με έντονη συμμετοχή των βιομηχανικών προϊόντων στην αξία των εξαγωγών. Αυτό το στοιχείο συνάδει με το στοιχείο που καταγράφηκε παραπάνω όσον αφορά την εξαγωγική δεινότητα των μεγάλων επιχειρήσεων. Σχετικά με τον τομέα τροφίμων και ποτών, το ελαιόλαδο καταλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό στην εξαγώγιμη αξία, παρά τα γνωστά προβλήματα της μειούμενης τοπικής παραγωγής.

Στο παρόν Δελτίο, αρχικά αποτυπώνεται η εικόνα σε σύνολο χώρας, βάσει προσωρινών δημοσιευμένων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ (Ιανουάριος 2024). Αναφορικά με την εξαγωγική δραστηριότητα της ΠΕ Ηρακλείου που ακολουθεί, αποτυπώνεται η εικόνα της τρέχουσας περιόδου ( Μάρτιος 2024) σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία στο Τμήμα Εμπ/κών & Επαγγελματοβιοτεχνικών θεμάτων του Επιμελητηρίου Ηρακλείου.

Σημαντικό στοιχείο για μια σειρά σχεδιασμού υποστηρικτικών δράσεων της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων μελών μας είναι η ανάδειξη των χωρών προορισμού και της επιθυμίας διείσδυσής τους σε νέες αγορές.