- Πληροφοριακά Στοιχεία
-
Δημοσιεύθηκε : Τρίτη, 23 Απριλίου 2024 10:46
Η αστάθεια που επικρατεί στις διεθνείς αγορές, τα υψηλά επιτόκια και οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία έχουν αρχίσει να επηρεάζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν νέες αγορές στρεφόμενες προς τις Αραβικές χώρες (Σαουδική Αραβία, Κατάρ, ΗΑΕ) και στην Νοτιοανατολική Ασία (Κίνα, Ιαπωνία κ.α), χώρες δηλαδή που παρουσιάζουν οικονομική ανάπτυξη, ενώ δεν παραλείπουν να ρίχνουν δειλά βλέμματα και προς την Ινδία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, φαίνεται πως και το 2024 συνεχίζεται η πτωτική τάση της συνολικής αξίας των εξαγωγών που είχε αρχίσει να εμφανίζεται το 2023. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 30% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται από 5 μεγάλες επιχειρήσεις (άνω των 250 εργαζομένων), συνεπώς οι μικρότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις βρίσκονται συγκριτικά σε δυσχερέστερη και πιο πιεστική θέση, δεδομένων βεβαίως και των δυσκολιών χρηματοδότησής τους από το τραπεζικό σύστημα. Αξίζει να επισημανθεί πως η άνοδος του τομέα τροφίμων και ποτών αποτελεί «οδικό» δείκτη για να στραφούν οι επιχειρήσεις αυτού του τομέα δραστηριότητας, στην παραγωγή αυθεντικών ελληνικών προϊόντων.
Σε τοπικό επίπεδο παρατηρείται ανάλογη εικόνα με έντονη συμμετοχή των βιομηχανικών προϊόντων στην αξία των εξαγωγών. Αυτό το στοιχείο συνάδει με το στοιχείο που καταγράφηκε παραπάνω όσον αφορά την εξαγωγική δεινότητα των μεγάλων επιχειρήσεων. Σχετικά με τον τομέα τροφίμων και ποτών, το ελαιόλαδο καταλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό στην εξαγώγιμη αξία, παρά τα γνωστά προβλήματα της μειούμενης τοπικής παραγωγής.
Στο παρόν Δελτίο, αρχικά αποτυπώνεται η εικόνα σε σύνολο χώρας, βάσει προσωρινών δημοσιευμένων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ (Ιανουάριος 2024). Αναφορικά με την εξαγωγική δραστηριότητα της ΠΕ Ηρακλείου που ακολουθεί, αποτυπώνεται η εικόνα της τρέχουσας περιόδου ( Μάρτιος 2024) σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία στο Τμήμα Εμπ/κών & Επαγγελματοβιοτεχνικών θεμάτων του Επιμελητηρίου Ηρακλείου.
Σημαντικό στοιχείο για μια σειρά σχεδιασμού υποστηρικτικών δράσεων της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων μελών μας είναι η ανάδειξη των χωρών προορισμού και της επιθυμίας διείσδυσής τους σε νέες αγορές.
- Πληροφοριακά Στοιχεία
-
Δημοσιεύθηκε : Δευτέρα, 01 Απριλίου 2024 11:24
Η συμβολή των εξαγωγών στην αναπτυξιακή πορεία μιας χώρας είναι κρίσιμης σημασίας. Σύμφωνα με πρόσφατη Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (15/2), προβλέπεται ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα υπερβεί τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρωζώνης. Η αισιοδοξία αυτή βασίζεται στην ανάκαμψη του διεθνούς τουρισμού στα προ-πανδημικά επίπεδα, γεγονός που αναμένεται να ενισχύσει τις ελληνικές εξαγωγές. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι το εμπορικό έλλειμμα αναμένεται να παραμείνει υψηλό, παρά την πτώση των τιμών της ενέργειας και τη θετική επίδραση των όρων του εμπορίου.
Η παρακολούθηση των εξαγωγών σε επίπεδο περιφέρειας, ειδικότερα στην Περιφερειακή Ενότητα του Ηρακλείου, μπορεί να παράσχει στη Διοίκηση του Επιμελητηρίου τη δυνατότητα να σχεδιάσει πολιτικές για την υποστήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων και την ενίσχυση των εξαγωγικών τους δυνατοτήτων.
Σ’ αυτή τη βάση το Τμήμα Εμποροβιομηχανικών & Επαγγελματοβιοτεχνικών Θεμάτων, ξεκινά το 2024 την έκδοση Μηνιαίου Εξαγωγικού Στατιστικού Δελτίου αντλώντας ίδια στοιχεία που προέρχονται από την κατάθεση των δικαιολογητικών των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Στο παρόν Δελτίο, αρχικά αποτυπώνεται η εικόνα σε σύνολο χώρας, βάσει δευτερογενών επεξεργασμένων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ που έχουν δημοσιευτεί στον τύπο και αφορούν το έτος 2023, αφού η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων προαπαιτούν χρόνο. Αναφορικά με την εξαγωγική δραστηριότητα της ΠΕ Ηρακλείου που ακολουθεί, υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε πραγματικό χρόνο (ανά μήνα και ανά τετράμηνο) στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.
Τα ως άνω στοιχεία, μέσω των οποίων αναδεικνύονται οι χώρες προς τις οποίες υπάρχει προτίμηση των εξαγώγιμων προϊόντων των επιχειρήσεων μελών μας, το είδος των εξαγώγιμων προϊόντων κ.α., μπορούν να φανούν χρήσιμο εργαλείο σε διάφορα επίπεδα:
• Στον σχεδιασμό δράσεων για την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων μελών μας
• Στη συμβουλευτική υποστήριξη των μελών μας που αναζητούν πληροφορίες για εξαγωγές ή ενημέρωση για διεύρυνση των αγορών στις οποίες απευθύνονται
• Στην προτεραιότητα της πληροφόρησης που λαμβάνουμε ή αντλούμε καθημερινά και κατά περίπτωση, σε στοχευμένη αποστολή της ενημέρωσης