Συμβουλές

ΛΙΒΑΝΟΣ: Έρευνα Αγοράς Γραφείου ΟΕΥ Βηρυτού για τον Αγροτικό Τομέα και τα αγρoδιατροφικά προϊόντα στο Λίβανο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Βηρυτό δημοσίευσε Έρευνα Αγοράς του Γραφείου για τον Αγροτικό Τομέα και τα αγρoδιατροφικά προϊόντα στο Λίβανο

ΒΡΑΖΙΛΙΑ: ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ- MERCOSUR- Επιπτώσεις σε Οικονομία Βραζιλίας / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στον Άγ. Παύλο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλλάδας στον Άγιο Παύλο ενημερώνει για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Ευρωπαϊκής Ένωσης - Mercosur και πώς αυτή επηρεάζει την οικονομία της Βραζιλίας.  

ΗΝΩΜΕΝΑ ΑΡΑΒΙΚΑ ΕΜΙΡΑΤΑ: Σημείωμα για την Αγορά Τροφίμων στα ΗΑΕ 2024 / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Ντουμπάι

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Ντουμπάι δημοσιεύει σημείωμα με χρήσιμες πληροφορίες για την Αγορά Τροφίμων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

ΙΣΡΑΗΛ: Επιχειρηματικός Οδηγός 2024 για το Ισραήλ / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Τελ Αβίβ

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Τελ Αβίβ έχει αναρτήσει τον επιχειρηματικό οδηγό του 2024 για το Ισραήλ

ΚΙΝΑ: Ο κινεζικός τομέας αγροτικής βιοτεχνολογίας / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Πεκίνο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Πεκίνο ενημερώνει για τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με τους συντάκτες του Σημειώματος, η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή πρώτων υλών γενετικής μηχανικής (genetically engineered) παγκοσμίως. Το 2023, εισήγαγε 99 εκ. τν. καρπών σόγιας, 27 εκ. τν. αραβόσιτου και σχεδόν 2 εκ. τν. βάμβακος. Παρόλο, όμως, ότι εισάγει πρώτες ύλες γενετικής μηχανικής, η Κίνα δεν έχει ακόμα εγκρίνει την εμπορική καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας τροφίμων ή ζωοτροφών γενετικής μηχανικής (πλην βάμβακος και παπάγιας), παρά μόνον εντός συγκεκριμένων πιλοτικών περιοχών.

Σε κάθε περίπτωση, η Κίνα συνεχίζει να εξελίσσει την αγροτική βιοτεχνολογία της προς την κατεύθυνση της εμπορικής καλλιέργειας εθνικώς ανεπτυγμένων τροφίμων και ζωοτροφών γενετικής μηχανικής, ειδικότερα αραβόσιτου και καρπών σόγιας. Στις 3.2.2024, η Κεντρική Επιτροπή του Κομμουνιστικού Κόμματος και το Συμβούλιο του Κράτους της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας δημοσίευσαν το «Κείμενο Νο. 1», το οποίο, παραδοσιακά, θέτει τις κατευθυντήριες γραμμές για την γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη. Στο κείμενο καθίσταται σαφές ότι, η επισιτιστική ασφάλεια, με έμφαση στην βελτίωση της παραγωγικότητας των εσοδειών, παραμένει κύρια προτεραιότητα της χώρας. Αναφορικά δε με την εμπορευματοποίηση καλλιεργειών γενετικής μηχανικής, αναφέρεται ότι, η Κίνα θα «προωθήσει την διεύρυνση και την επιτάχυνση της βιομηχανοποίησης της βιο-γενετικής βελτίωσης».

Επίσης, σύμφωνα με πηγές, το 2024 η Κίνα επρόκειτο να εκκινήσει ένα τριετές πρόγραμμα επίδειξης (demonstration programme) εμπορικής καλλιέργειας αραβόσιτου και καρπών σόγιας γενετικής μηχανικής, αμέσως μετά την ολοκλήρωση ενός συναφούς τριετούς πιλοτικού προγράμματος. Επίσης, η Κίνα εξακολουθεί να απαγορεύει την υλοποίηση Ξένων Άμεσων Επενδύσεων αγρο-βιοτεχνολογικών επιχειρήσεων στον βιοτεχνολογικό τομέα της χώρας, καθώς η γενετική βελτίωση ποικιλιών γενετικής μηχανικής και η παραγωγή σπόρων γενετικής μηχανικής έχουν ενταχθεί στους δύο συναφείς «Αρνητικούς Καταλόγους» (τόσο στον εθνικό, όσο και σε εκείνον των Ζωνών Ελευθέρου Εμπορίου). Παράλληλα, στην Κίνα απαγορεύεται η καλλιέργεια βιοτεχνολογικών προϊόντων που έχουν αναπτυχθεί στο εξωτερικό. Αντίστοιχα, η Κίνα διαχωρίζει και τις διαδικασίες εκτίμησης βιοασφάλειας αλλοδαπών και εγχώριων επιχειρήσεων: οι αλλοδαπές επιχειρήσεις μπορούν να αιτηθούν την χορήγηση Πιστοποιητικού Βιοασφάλειας για την «εισαγωγή υλικού προς επεξεργασία», ενώ οι εγχώριες επιχειρήσεις μπορούν να αιτηθούν την χορήγηση Πιστοποιητικού Βιοασφάλειας για «καλλιέργεια και χειρισμό» (cultivation and operation).

Παράλληλα, η Κίνα δεν έχει εκπληρώσει ορισμένες από τις συναφείς δεσμεύσεις της, στο πλαίσιο της Πρώτης Φάσης της Οικονομικής και Εμπορικής Συμφωνίας Κίνας-Η.Π.Α., όπως π.χ. εκείνη που αφορά στην υποχρέωση έκδοσης από τις αρμόδιες κινεζικές Αρχές της τελικής απόφασης περί έγκρισης ή μη της εισαγωγής προϊόντων αγροτικής βιοτεχνολογίας για ζωοτροφές ή για περαιτέρω επεξεργασία εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την υποβολή της συναφούς επίσημης αίτησης. Μετά την δημοσίευση της Ετήσιας Έκθεσης Αγροτικής Βιοτεχνολογίας 2023, η Κίνα έχει κάνει ορισμένα βήματα προς την κατεύθυνση της εμπορικής καλλιέργειας προϊόντων γενετικής μηχανικής, όπως: Στις 6.12.2023, το Υπουργείο Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (Ministry of Agriculture and Rural Affairs of the People’s Republic of China – MARA) ανακοίνωσε την χορήγηση είκοσι έξι (26) αδειών παραγωγής και λειτουργίας αραβόσιτου και καρπών σόγιας γενετικής μηχανικής. Σημειώνεται ότι, στις 7.12.2023, το MARA είχε ανακοινώσει την έγκριση πενήντα μίας (51) ποικιλιών αραβόσιτου και καρπών σόγιας. Σε κάθε, όμως, περίπτωση, η χορήγηση άδειας παραγωγής και λειτουργίας σπόρων γενετικής μηχανικής επιτρέπει την καλλιέργεια των συναφών ποικιλιών μόνον σε εγκεκριμένες περιοχές, στο εσωτερικό της χώρας, γεγονός που εκτιμάται ότι θα περιορίσει την κλίμακα των καλλιεργειών στο εγγύς μέλλον. Στις 4.1.2024, το MARA έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο της αναθεωρημένης «Γενικής Οδηγίας για την Σήμανση Γεωργικών Σπόρων». Αυτό το υποχρεωτικό εθνικό πρότυπο εξειδικεύει το περιεχόμενο και τις απαιτήσεις σήμανσης όλων των σπόρων που πωλούνται στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των σπόρων γενετικής μηχανικής. Ειδικότερα, το νέο σχέδιο προβλέπει ότι, η σήμανση των σπόρων γενετικής μηχανικής θα πρέπει να περιέχει: α) τις πληροφορίες συμβάντος που αναφέρονται στο αντίστοιχο Πιστοποιητικό Βιοασφάλειας, β) συνοπτική περιγραφή της καλλιέργειας και των χρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοτήτων του γνωρίσματος-στόχου και γ) πληροφορίες για την ποικιλία αναδιασταύρωσης της λήπτριας ποικιλίας. Σημειώνεται ότι, το αντίστοιχο πρότυπο που ισχύει σήμερα δεν προβλέπει την αναφορά των ως άνω πληροφοριών στην σήμανση. Στις 8.10.2024, το MARA ανακοίνωσε την έγκριση είκοσι επτά (27) ποικιλιών αραβόσιτου και τριών (3) ποικιλιών καρπών σόγιας γενετικής μηχανικής. Ο συναφής κατάλογος είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση στις 19.3.2024. Τέλος, η Κίνα έχει χορηγήσει τις εξής τρεις (3) ομάδες νέων και ανανεωμένων Πιστοποιητικών Βιοασφάλειας: Στις 18.1.2024, το MARA εξέδωσε τα εξής: α) Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για ένα (1) νέο συμβάν (event) αραβόσιτου, ένα (1) νέο συμβάν καρπών σόγιας και ένα (1) ανανεωμένο συμβάν βάμβακα γενετικής μηχανικής, για επεξεργασία, β) Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για δύο (2) νέα συμβάντα καρπών σόγιας γενετικής μηχανικής, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας και για επεξεργασία, γ) Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για έντεκα (11) νέα συμβάντα αραβόσιτου, πέντε (5) νέα συμβάντα καρπών σόγιας και ένα (1) συμβάν βάμβακα γενετικής μηχανικής, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας και για επεξεργασία και τέλος γ) πέντε (5) ανανεωμένα και επτά (7) νέα Πιστοποιητικά Ασφάλειας για γενετικώς τροποποιημένους (genetically modified) μικροοργανισμούς. Στις 8.5.2024, το MARA εξέδωσε: α) Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για το πρώτο γενετικώς επεξεργασμένο (gene-edited) συμβάν σίτου και για το πρώτο γενετικώς επεξεργασμένο συμβάν αραβόσιτου, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας, β) Πιστοποιητικό Βιοασφάλειας για ένα (1) συμβάν αραβόσιτου γενετικής μηχανικής, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας και για επεξεργασία, καθώς και γ) τέσσερα (4) ανανεωμένα και έξι (6) νέα Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για γενετικώς τροποποιημένους μικροοργανισμούς. Στις 11.10.2024, το MARA εξέδωσε: α) ανανεωμένα Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για τρεις (3) καλλιέργειες γενετικής μηχανικής, για εισαγωγή ως υλικά επεξεργασίας, β) ένα (1) ανανεωμένο Πιστοποιητικό Βιοασφάλειας για παπάγια γενετικής μηχανικής και ένα (1) νέο Πιστοποιητικό Ασφάλειας για βάμβακα γενετικής μηχανικής, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας και για επεξεργασία, γ) δεκατέσσερα (14) ανανεωμένα Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για γενετικώς τροποποιημένους μικροοργανισμούς, καθώς και δ) εκατόν πενήντα δύο (152) ανανεωμένα Πιστοποιητικά Βιοασφάλειας για βάμβακα γενετικής μηχανικής, για καλλιέργεια στο εσωτερικό της χώρας και για επεξεργασία.

Σχετικό κείμενο για περαιτέρω πληροφορίες.

ΚΙΝΑ: Η κινεζική αγορά απώλειας τροφίμων και ανακύκλωσης στον τομέα τροφίμων και ποτών / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Πεκίνο και EU SME Center

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στο Πεκίνο, βάσει σχετικής πληροφόρησης από το EU SME Center ενημερώνει σχετικά με την κινεζική αγορά απώλειας τροφίμων και ανακύκλωσης στον τομέα τροφίμων και ποτών τα παρακάτω: 

"Σύμφωνα με μελέτη τπυ Κέντρου Επιχειρήσεων Μικρού & Μεσαίου Μεγέθους, η Κίνα, καθοδηγούμενη από την ταχεία οικονομική της ανάπτυξη και την βιομηχανοποίηση, έχει καταστεί ο μεγαλύτερος «παραγωγός», σε απόλυτα μεγέθη, απώλειας τροφίμων, απορριμμάτων και πλαστικών μιας χρήσης, τα οποία προκύπτουν σε διάφορα στάδια της παραγωγής και της κατανάλωσης. Παρά το γεγονός ότι ο πολύ μεγάλος πληθυσμός της χώρας και η μεγάλης κλίμακος παραγωγή τροφίμων συμβάλει στην δημιουργία απορριμμάτων, ο τομέας της κατ’ οίκον παράδοσης τροφίμων, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, αποτελεί τον μεγαλύτερο συνεισφέροντα. Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων και στο πλαίσιο της επίτευξης των εθνικών στόχων βιωσιμότητας, κορύφωσης άνθρακα και μείωσης εκπομπών, η Κίνα έχει αναπτύξει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που προωθεί την μείωση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση. Τούτο έχει δημιουργήσει μία έντονη ζήτηση για λύσεις που μειώνουν την ρύπανση του περιβάλλοντος, τα απορρίμματα και τις εκπομπές, ενισχύοντας παράλληλα την αποτελεσματικότητα της ανακύκλωσης και δημιουργώντας σημαντικές ευκαιρίες για τις Επιχειρήσεις Μικρού & Μεσαίου Μεγέθους της ΕΕ. Η μελέτη λειτουργεί ως πρακτικός οδηγός για την είσοδο στην κινεζική αγορά μείωσης απορριμμάτων και ανακύκλωσης στον τομέα τροφίμων και ποτών. Ειδικότερα, Στο Κεφάλαιο 1 δίδεται μια γενική περιγραφή της αγοράς, της ιστορίας της και των σημερινών προκλήσεων. Η εν λόγω αγορά διαμορφώνεται από αυστηρούς κανονισμούς, από την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και από τεχνολογικά επιτεύγματα που αφορούν στην απώλεια τροφίμων και στα πλαστικά μιας χρήσης. Στο Κεφάλαιο 2 καταγράφονται λεπτομερώς οι απαιτήσεις εισόδου στην αγορά, με ιδιαίτερη έμφαση στο περίπλοκο ρυθμιστικό περιβάλλον, στο οποίο εμπλέκονται πολλές Υπηρεσίες. Παρά το γεγονός ότι ο τομέας των κατάλληλων για τρόφιμα ανακυκλωμένων πλαστικών προϊόντων παραμένει κλειστός για τις επιχειρήσεις του εξωτερικού, πρόσφατες πρωτοβουλίες υποδεικνύουν ενδεχόμενη απελευθέρωσή του. Οι Επιχειρήσεις Μικρού & Μεσαίου Μεγέθους της ΕΕ μπορούν να διερευνήσουν διάφορες δυνατότητες εισόδου στην εν λόγω αγορά, όπως π.χ. να συνεργαστούν με τοπικούς διανομείς, να δραστηριοποιηθούν άμεσα στην αγορά ή να συμμετάσχουν σε προγράμματα Έρευνας & Ανάπτυξης ή σε προγράμματα επίδειξης που χρηματοδοτούνται από το κινεζικό Δημόσιο. Στο Κεφάλαιο 3 αναφέρονται σημαντικές ευκαιρίες και πρακτικές συμβουλές για τις Επιχειρήσεις Μικρού & Μεσαίου Μεγέθους της ΕΕ, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στις τεχνολογίες υψηλής ζήτησης και σε στρατηγικές αντιμετώπισης των προκλήσεων, με ιδιαίτερη αναφορά στην προστασία των δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας. Τέλος, στο Κεφάλαιο 4 παρουσιάζονται δύο περιπτωσιολογικές μελέτες: η μία αφορά σε αυτοματοποιημένα συστήματα ανακύκλωσης πλαστικών και η άλλη στην συνεργασία ΕΕ-Κίνας, στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon Europe. Η αγορά μείωσης των απορριμμάτων και ανακύκλωσης στον τομέα των τροφίμων και ποτών παρουσιάζει πολλά υποσχόμενες ευκαιρίες για τις Επιχειρήσεις Μικρού & Μεσαίου Μεγέθους της ΕΕ, οι οποίες ενισχύονται από την ισχυρή πολιτική στήριξη, την αυξανόμενη ζήτηση βιώσιμων προϊόντων, τις ώριμες εφοδιαστικές αλυσίδες και την τεχνολογική καινοτομία σε τομείς όπως τα βιογενή πλαστικά και η μετατροπή απορριμμάτων σε ενέργεια. Οι επιχειρήσεις αυτές, οι οποίες συχνά διαθέτουν καινοτόμες και αξιόλογες λύσεις που έχουν πιστοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα προτερήματά τους, ώστε να δραστηριοποιηθούν επιτυχώς στην κινεζική αγορά. Όμως, η επιτυχία προϋποθέτει λεπτομερή προετοιμασία, σημαντικούς πόρους, και μακροπρόθεσμη δέσμευση στην δραστηριοποίηση εντός ενός αναπτυσσόμενου ρυθμιστικού περιβάλλοντος και στην συμβολή στην επίτευξη των εθνικών στόχων βιωσιμότητας."

Για τον σχετικό υπερσύνδεσμο εδώ.

ΚΙΝΑ: Επιχειρηματικός Οδηγός για την Κίνα 2024 / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Πεκίνο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Πεκίνο δημοσιεύει Επιχειρηματικό Οδηγό για την Κίνα έτους 2024

ΚΙΝΑ: Η Κινεζική αγορά βιολογικών προϊόντων / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Πεκίνο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (Ο.Ε.Υ. ) της Ελλάδας στο Πεκίνο ενημερώνει για την κινεζική αγορά βιολογικών προϊόντων

ΚΙΝΑ: Ετήσια Έκθεση 2022 και 2023 / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Πεκίνο

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Πεκίνο ενημερώνει για τις ετήσιες εκθέσεις για την Κίνα έτους 2022 και 2023.  

ΤΟΥΡΚΙΑ: Οδηγός Επιχειρείν Τουρκία 2024 / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. στην Κωνσταντινούπολη

Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη ενημερώνει σχετικά με τον επικαιροποιημένο Οδηγό Επιχειρείν στην Τουρκία για το έτος 2024.