Συμβουλές

ΓΑΛΛΙΑ: Σχέδιο ανάκτησης διατροφικής κυριαρχίας στη Γαλλία / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Παρισίων ενημερώνει για το Σχέδιο ανάκτησης διατροφικής κυριαρχίας στη Γαλλία:

"Η έννοια της διατροφικής κυριαρχίας ήρθε στο προσκήνιο τα τελευταία τρία χρόνια, με την κρίση του Covid και τις δυσκολίες στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Σύμφωνα με μελέτη της FranceAgriMer, της στατιστικής υπηρεσίας του Υπουργείου Γεωργίας, τα τελευταία δέκα χρόνια, η διατροφική κυριαρχία της Γαλλίας σε όλους τους τομείς έχει μειωθεί κατά περίπου 3%. Αν και δεν υπήρξε κατάρρευση, αρκετοί τομείς, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και τα πουλερικά, επλήγησαν σημαντικά.

 Το εμπορικό ισοζύγιο του κλάδου των φρούτων και λαχανικών επιδεινώθηκε σημαντικά από το 2004. Αυτή η επιδείνωση συνδέεται με τη μείωση των εκτάσεων, η οποία οδήγησε σε μείωση της παραγωγής, προς όφελος των εισαγωγών από την Ισπανία, την Ιταλία, το Μαρόκο και την Τουρκία.

Το κόστος εργασίας, το κόστος των εισροών, οι υγειονομικοί περιορισμοί και η έλλειψη επενδύσεων σε μονάδες μεταποίησης των φρούτων και λαχανικών έχουν επιφέρει τη μείωση παραγωγής φρούτων και λαχανικών. Παράλληλα, μόνο το 42% των ενηλίκων και το 23% των παιδιών επιλέγουν να ακολουθούν τη σύσταση να τρώνε πέντε φρούτα και λαχανικά την ημέρα. Έτσι, το ποσοστό κάλυψης της εθνικής κατανάλωσης του τομέα μειώθηκε από 98% το 2004 σε 82% το 2020.

 Υπό αυτές τις συνθήκες, αξίζει να αναφερθεί ότι περισσότερο από το 60% των φρούτων που καταναλώνονται στη Γαλλία προέρχεται από το εξωτερικό. Το ίδιο ισχύει και για το 40% των λαχανικών. Πριν από είκοσι χρόνια, η Γαλλία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μήλων στον κόσμο, ενώ σήμερα, είναι μόλις έκτη. Ο πρόεδρος της εμπορικής ένωσης InterfelLGrandin, επισημαίνει ότι αν δεν ληφθούν πρωτοβουλίες, η χώρα σε δέκα χρόνια θα είναι σε θέση να καλύψει μόνο το 35% των αναγκών της.

 Για την αντιμετώπιση των εν λόγω προβλημάτων και την ανάκτηση της διατροφικής κυριαρχίας της Γαλλίας, ο Υπουργός Γεωργίας και Διατροφικής Κυριαρχίας, MFesneau, παρουσίασε ένα σχέδιο για την ενίσχυση της διατροφικής κυριαρχίας στον τομέα των φρούτων και των λαχανικών.

 130 επαγγελματικοί φορείς κάθε είδους και οι δημόσιες αρχές εργάστηκαν για ένα χρόνο για την εκπόνηση του παραπάνω σχεδίου, το οποίο αποσκοπεί στην επίτευξη αυτονομίας κατά ποσοστό 60% μέσα στην επόμενη δεκαετία. Θα χρηματοδοτηθεί με τα ποσά των 200 εκατομμυρίων ευρώ από το κράτος και 200 εκατομμυρίων ευρώ από τη βιομηχανία το 2023. Η προσπάθεια αυτή, η οποία εντάσσεται σε μια μακροπρόθεσμη προοπτική - δεκαπέντε ετών - θα πρέπει να ανανεώνεται στο ίδιο επίπεδο κάθε χρόνο για να οδηγήσει στα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

 Για την εξασφάλιση της αυτονομίας παραγωγής, έχουν τεθεί κάποιες προτεραιότητες. Κρίνεται απαραίτητο να αναπτυχθούν θερμοκήπια, είτε ψυχρά είτε θερμαινόμενα, τα οποία μειώνουν τη χρήση φυτοφαρμάκων. Μάλιστα, ο εν λόγω Υπουργός ανέφερε ότι δε δικαιολογείται η ύπαρξη δέκα φορές λιγότερων θερμοκηπίων από την Ισπανία. Ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 50 εκατομμύρια ευρώ. Ως δεύτερη στόχευση του σχεδίου εμφανίζεται η προώθηση της δενδροκομίας με τη διάθεση 50 εκατομμυρίων ευρώ για την ανακαίνιση και την αναφύτευση ποικιλιών που είναι πιο ανθεκτικές στους κλιματικούς κινδύνους και απαιτούν λιγότερο νερό.

Ως μεγάλη πρόκληση στο πλαίσιο του σχεδίου, αναδεικνύεται η επίτευξη μείωσης της χρήσης φυτοφαρμάκων. Για αυτό το σκοπό, 50 εκατομμύρια ευρώ από το σχέδιο των 400 εκατομμυρίων ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για τον εξοπλισμό των παραγωγών με γεωργικό εξοπλισμό. Το υπόλοιπο του προϋπολογισμού θα διατεθεί για την έρευνα η οποία θα επιτρέψει τη δημιουργία νέων τεχνικών και την ανάπτυξη εναλλακτικών λύσεων στις χημικές επεξεργασίες".

ΡΟΥΜΑΝΙΑ: Η 6η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή παραγωγός κρασιού το 2022

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων του Βουκουρεστίου ενημερώνει για Στοιχεία Ρουμανικής Αγοράς Κρασιού 2021, σύμφωνα με τα οποία η Ρουμανία 6η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή παραγωγός κρασιού το 2022.

Για αναλυτικές πληροφορίες εδώ

ΓΑΛΛΙΑ: Συγκέντρωση επιχειρηματικών κεφαλαίων από γαλλικές τεχνολογικές εταιρείες / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Παρισίων ενημερώνει ότι "Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της γαλλικής εταιρείας “EY” (www.ey.com), οι γαλλικές τεχνολογικές επιχειρήσεις (France tech) συγκέντρωσαν το 2022 χρηματοδοτήσεις ύψους 13,5 δισ. ευρώ (αύξηση 16% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα). Σημειώνεται πως οι αμερικανικές νεοφυείς επιχειρήσεις από την πλευρά τους, άντλησαν κεφάλαια κατά 30% λιγότερο την ίδια περίοδο, όπως αντιστοίχως και οι ασιατικές κατά 39%.

Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη κατέγραψε πτώση κατά 18% στις επενδύσεις επιχειρηματικού κεφαλαίου πέρυσι, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ταμείου επιχειρηματικών κεφαλαίων“Atomico” (https://atomico.com). Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία γνώρισαν πτώσεις 15% & 38% αντιστοίχως. Ως εκ τούτου, η Γαλλία προσπέρασε στις χρηματοδοτήσεις την Γερμανία, ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει πίσω από το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο συγκέντρωσε σχετικώς 27,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022.

Δύο τομείς διακρίθηκαν το 2022 στη Γαλλία: το online λογισμικό για επιχειρήσεις (“SaaS”, Software as a service) και η καθαρή τεχνολογία. Eιδικότερα, οι νεοφυείς επιχειρήσεις που επεξεργάζονται προγράμματα για την ενεργειακή, περιβαλλοντική και κλιματική μετάβαση συγκέντρωσαν 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2022 (αύξηση 172%). Σε αυτές τις επιχειρήσεις συγκαταλέγονται αυτές που προώθησαν προγράμματα περί σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων όπως η “Electra”(https://www.go-electra.com/fr, συγκέντρωση 160 εκατομμυρίων ευρώ) και η “Zeplug” (https://www.zeplug.com/en/, 240 εκατομμύρια).

Εμπορευματικές συναλλαγές Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου 2022 / Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λονδίνου

Σημαντική αύξηση της αξίας των ελληνικών εξαγωγών αγαθών στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται για το 2022, τόσο από την ΕΛΣΤΑΤ (65%), όσο και από τη βρετανική Υπηρεσία Εσόδων και Τελωνείων – HMRC (72%), με το εμπορικό ισοζύγιο πλεονασματικό για την Ελλάδα. Ανήλθε σε 584,7 εκ. λίρες σύμφωνα με τη HMRC και σε 1,29 δισ. ευρώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

Λεπτομέρειες στο σχετικό αρχείο.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Έρευνα αγοράς για την οικονομία και τη γεωπολιτική του υδρογόνου στη Γερμανία / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βερολίνο

Το Γραφείο Οικονοικών & Εμπορικών Υποθέσεων Bερολίνου αναρτά αναλυτική έρευνα αγοράς / ανάλυση του Γραφείου για την οικονομία και τη γεωπολιτική του πράσινου υδρογόνου στη Γερμανία.

Διμερές εμπόριο Ελλάδος-Ισπανίας, έτους 2022 / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Μαδρίτης

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στη Μαδρίτη ενημερώνει για τα ακόλουθα: "

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα ελληνικά προσωρινά στατιστικά στοιχεία (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) τα οποία επεξεργάστηκε το Γραφείο μας, η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς Ισπανία κατά το έτος 2022 ανήλθε σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, συγκεκριμένα των €2,1 δισ., αισθητά αυξημένη κατά 75,7% σε σύγκριση με το 2021, όταν είχε ανέλθει σε €1,19 δισ. Από την άλλη πλευρά, οι ελληνικές εισαγωγές από την Ισπανία έφθασαν τα €2,75 δισ., αυξημένες κατά 18,2% έναντι του 2021, όταν είχαν ανέλθει σε €2,33 δισ. Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα στατιστικά στοιχεία έτους 2022, η Ισπανία κατατάσσεται 8η μεταξύ των κυριότερων αποδεκτών εξαγωγών ελληνικών προϊόντων, απορροφώντας ποσοστό 3,8% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, ενώ από την άλλη πλευρά κατατάσσεται 11η μεταξύ των προμηθευτριών χωρών της Ελλάδας, με μερίδιο 3% επί των συνολικών ελληνικών εισαγωγών."

Αναλυτικά τα στοιχεία του διμερούς εμπορίου Ελλάδας - Ισπανίας έτους 2022.

ΙΣΠΑΝΙΙΑ: Διμερές εμπόριο Ελλάδος-Ισπανίας, ενδεκαμήνου 2022 / Γραφείο Ο.Ε.Υ. Μαδρίτη

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στη Μαδρίτη ενημερώνει ότι: "σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα ελληνικά προσωρινά στατιστικά στοιχεία (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) τα οποία επεξεργάστηκε το Γραφείο μας, η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς Ισπανία κατά το ενδεκάμηνο Ιαν.-Νοε. 2022 ανήλθε σε €1,931 δισ., αισθητά αυξημένη κατά 79,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, όταν είχε ανέλθει σε €1,07 δισ. Από την άλλη πλευρά, οι ελληνικές εισαγωγές από την Ισπανία έφθασαν τα €2,51 δισ., αυξημένες κατά 18,5% έναντι του ενδεκαμήνου 2021, όταν είχαν ανέλθει σε €2,12 δισ. Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα στατιστικά στοιχεία ενδεκαμήνου 2022, η Ισπανία κατατάσσεται 8η μεταξύ των κυριότερων αποδεκτών εξαγωγών ελληνικών προϊόντων, απορροφώντας ποσοστό 3,9% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, ενώ από την άλλη πλευρά κατατάσσεται 12η μεταξύ των προμηθευτριών χωρών της Ελλάδας, με μερίδιο 2,9% επί των συνολικών ελληνικών εισαγωγών".

Για το πλήρες ενημερωτικό κείμενο εδώ

ΓΑΛΛΙΑ: Το ηλεκτρονικό εμπόριο κατέγραψε ρεκόρ πωλήσεων 150 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Γαλλία / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ Παρισίων

Οι διαδικτυακές πωλήσεις το 2022 αυξήθηκαν σχεδόν 14% σε σχέση με πέρυσι στη Γαλλία

Ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου σημείωσε ρεκόρ προσεγγίζοντας τα 150 δις ευρώ, καθοδηγούμενος από τις υπηρεσίες και ειδικότερα τις μεταφορές, τον τουρισμό και τις υπηρεσίες αναψυχής. Ο πληθωρισμός φαίνεται πως ευνόησε την ανάπτυξη των διαδικτυακών πωλήσεων στη Γαλλία. Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας ηλεκτρονικού εμπορίου και πωλήσεων εξ αποστάσεως (Fevad) το 2022, οι Γάλλοι ξόδεψαν 147 δισεκατομμύρια ευρώ στο Διαδίκτυο, ποσό αυξημένο κατά 13,8%, σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.

Ήδη το 2021, ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου είχε αυξηθεί κατά 15%, αγγίζοντας τα 129 δισεκατομμύρια. Έχοντας ως μέτρο σύγκρισης τις αγορές smartphone, οι διαδικτυακές πωλήσεις σημείωσαν ρεκόρ και ο κλάδος πλησίασε τον κύκλο εργασιών του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ή των κατασκευών.

Kατά τη διάρκεια του 2022, πραγματοποιήθηκαν 2,3 δισεκατομμύρια συναλλαγές σε ιστότοπους διαδικτυακών πωλήσεων στη Γαλλία (+6,5% σε διάστημα ενός έτους). Κατά μέσο όρο, ένας Γάλλος αγοραστής του κυβερνοχώρου ξόδεψε 3.515 ευρώ στο διαδίκτυο πέρυσι, κάνοντας περισσότερες από μία παραγγελίες την εβδομάδα. Το μέσο καλάθι ανήρχετο στα 65 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6,9% σε σύγκριση με το 2021, κυρίως λόγω του πληθωρισμού. Έτσι, ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου σημείωσε ρεκόρ, καθοδηγούμενος από τις υπηρεσίες και ειδικότερα τις μεταφορές, τον τουρισμό και τις υπηρεσίες αναψυχής με αύξηση 36% σε διάστημα ενός έτους και 50% σε σύγκριση με το 2019, ενώ οι πωλήσεις των ταξιδιωτικών ιστοσελίδων σημείωσαν αύξηση 55%. Αντίθετα, οι πωλήσεις προϊόντων μειώθηκαν κατά 7% σε σχέση με το 2021, αν και σε σχέση με το 2019 παρουσιάζουν άνοδο. Οι τομείς που σημείωσαν τη μεγαλύτερη πρόοδο το 2022 είναι ο κλάδος ομορφιάς/υγείας και η επίπλωση/διακόσμηση, εις βάρος των καταναλωτικών προϊόντων των οποίων οι πωλήσεις είχαν εκτιναχθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, φτάνοντας σε ένα επίπεδο που θα είναι δύσκολο να προσεγγιστεί τα επόμενα χρόνια.

Οι προβλέψεις για το 2025 είναι ο σχετικός κύκλος εργασιών να φτάσει τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία των κορυφαίων ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου και των ασφαλών πλατφορμών πληρωμής. Σημειώνεται πως ο αριθμός των ενεργών ιστότοπων εμπόρων αυξήθηκε κατά 5%, με περισσότερους από 10.000 νέους ιστότοπους να δημιουργούνται κατά της διάρκεια ενός έτους. Οι ιστότοποι με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα είναι οι εταιρείες/γίγαντες Amazon, Le bon coin και Vinted.

Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Odoxa σχετικά με την αγοραστική συμπεριφορά της γενιάς Z (έτος γεννήσεως μεταξύ 1997 και 2010), η οποία χαρακτηρίζεται από ισχυρή IT και ψηφιακή παρουσία, το 48% των νέων 12-25 ετών πραγματοποιούν περισσότερες από τις μισές αγορές τους στο Διαδίκτυο, ή περισσότερες κατά 28% σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Επιπλέον από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι η αγοραστική συμπεριφορά της Gen Z επηρεάστηκε από την οικονομική κρίση, ενώ δύο στους τρεις νέους αγόρασαν ένα ανακαινισμένο ή μεταχειρισμένο προϊόν το 2022. Τέλος, η γενιά Z δίδει ιδιαίτερη ευθύνη στην οικολογική ευθύνη, προκρίνοντας την ποιότητα έναντι της ποσότητας, ενώ οι influencers διαδραματίζουν πιο καθοριστικό ρόλο για τη γενιά Ζ σε σχέση με την παραδοσιακή διαφήμιση.

ΓΑΛΛΙΑ: Μεγάλη κάμψη της αγοράς βιολογικών προϊόντων στη Γαλλία / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Παρισίων

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Παρισίων μάς ενημερώνει σχετικά με την αγορά βιολογικών προϊόντων στη Γαλλία τα εξής:

"Μετά από δέκα χρόνια ανάπτυξης, από το 2010 έως το 2019, περίοδο κατά την οποία η αγορά βιολογικών προϊόντων κατέγραφε αύξηση 20% ετησίως, η εν λόγω αγορά, ύψους 13 δισ. ευρώ, εμφανίζει σήμερα σημάδια ύφεσης, με τη συμμετοχή του κλάδου να έχει πλέον πέσει κάτω από το όριο του 5% στην κατανάλωση τροφίμων.

Όπως υπογράμμισε ο Γάλλος Υπουργός Γεωργίας κ. Μ. Fesneau σε πρόσφατο συνέδριο βιολογικής γεωργίας και διατροφής, από το 2020, μετά την κορύφωση που συνδέεται με την έξαρση της πανδημίας, παρατηρείται μείωση των πωλήσεων βιολογικών προϊόντων. Σύμφωνα με τον Γάλλο Υπουργό, η μείωση αυτή οφείλεται εν μέρει στην αναζωπύρωση του πληθωρισμού, υπάρχουν όμως και σοβαρές διαρθρωτικές αιτίες.

Πράγματι, τα τελευταία χρόνια οι 58.000 αγροτικές επιχειρήσεις βιολογικής παραγωγής αντιμετωπίζουν την άνοδο νέων εναλλακτικών ειδών διατροφής στα οποία έχει μετατοπιστεί η ζήτηση λόγω φθηνότερων προσφορών. Μια πρώτη κατηγορία αποτελούν τα λεγόμενα τοπικά προϊόντα τα οποία συγκεντρώνουν την προτίμηση πολλών καταναλωτών.

Παράλληλα, έχει προκύψει και πληθώρα ετικετών που δημιουργούν σύγχυση στους καταναλωτές, οι οποίοι αδυνατούν να αντιληφθούν, για παράδειγμα, ποιά είναι η διαφορά μεταξύ μίας βιολογικής ντομάτας και μίας ντομάτας χωρίς φυτοφάρμακα.

Η έλλειψη αυτή αναγνωσιμότητας τροφοδοτεί τη δυσπιστία. Οι καταναλωτές δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι σε προϊόντα με ένδειξη ετικέτας HVE (Haute valeur environnement - υψηλής περιβαλλοντικής αξίας) γίνεται ανεκτή η χρήση φυτοφαρμάκων και χημικών λιπασμάτων, τα οποία απαγορεύονται στη βιολογική γεωργία.

Στην περιορισμένη ενημέρωση των καταναλωτών συμβάλει άλλωστε και η ελλιπής χρηματοδότηση των αρμόδιων φορέων για την προώθηση της βιολογικής γεωργίας. Η χρηματοδότηση για την προώθηση της βιολογικής γεωργίας, ύψους 13 εκατ. ευρώ, παραμένει περιορισμένη, παρότι πρόσφατα το Υπουργείο Γεωργίας εξασφάλισε έναν πρόσθετο προϋπολογισμό 750.000 ευρώ στο Agence Bio για μια νέα καμπάνια προώθησης του κλάδου.

Τον Ιούλιο 2022 το Ελεγκτικό Συνέδριο κατήγγειλε την έλλειψη χρηματοδοτικής υποστήριξης της βιολογικής γεωργίας από τις δημόσιες αρχές. Αξιοσημείωτο είναι ότι, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χρηματοδοτική ενίσχυση της βιολογικής γεωργίας στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.) αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 3% του συνολικού προϋπολογισμού. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, περισσότερο από το ένα τέταρτο των βιολογικών εκμεταλλεύσεων στη Γαλλία δεν επωφελούνται από καμία ειδική ενίσχυση από την Κ.Α.Π. Με αυτό το επίπεδο χρηματοδότησης, εκτιμούν οι αναλυτές, ο στόχος της νέας Κ.Α.Π. να καλύψει η βιολογική γεωργία το 18% της καλλιεργούμενης έκτασης το 2027, έναντι 10% σήμερα (2,8 εκατομμύρια εκτάρια), θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Πέρα όμως από τα προβλήματα χρηματοδότησης, η σημαντικότερη αιτία της ύφεσης που παρατηρείται στην αγορά βιολογικών προϊόντων ανάγεται στην πολιτική των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης οι οποίες περιόρισαν την προσφορά βιολογικών προϊόντων στρέφοντας έτσι τους καταναλωτές σε φθηνότερες επιλογές. Πράγματι, για να αντιμετωπίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις και τις επιπτώσεις τους στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι μεγάλοι όμιλοι λιανικής διανομής όπως Carrefour, Leclerc και Monoprix από τα τέλη του 2021 μείωσαν σταδιακά την προσφορά βιολογικών προϊόντων, που κάλυπτε το 6,5% του κύκλου εργασιών τους και το 9,5% των διατιθέμενων κωδικών και στράφηκαν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σε τοπικά προϊόντα και εναλλακτικά σε προϊόντα με ένδειξη ετικέτας HVE υψηλής περιβαλλοντικής αξίας. Οι τιμές των τελευταίων είναι 10 έως 20 % ακριβότερες από τα συμβατικά ειδή διατροφής, ενώ οι τιμές των βιολογικών προϊόντων ξεπερνούν, κατά μέσο όρο, κατά 50% τις αντίστοιχες τιμές προϊόντων συμβατικών καλλιεργειών.

Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Carrefour, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά βιολογικών προϊόντων μέσω της ετικέτας Carrefour Βio, τροποποίησε τον στόχο και προβλέπει πλέον κύκλο εργασιών 8 δισ. όχι πλέον αποκλειστικά για βιολογικά με τη στενή έννοια προϊόντα, αλλά για βιολογικά, τοπικά και πιστοποιημένα προϊόντα αειφόρου ανάπτυξης.

Από την πλευρά του, όπως σημειώνει ο κ. A. Zeitoun γενικός διευθυντής του Naturalia, της δεύτερης δηλαδή αλυσίδας που εξειδικεύεται σε προϊόντα bio, θυγατρική του ομίλου Monoprix, η βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων δεν περιορίζεται πλέον μόνο σε προϊόντα bio αλλά σε τοπικά και αλλά φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η στροφή του ομίλου Leclerc, ο οποίος ενώ μέχρι πέρυσι έθετε ως στόχο τη λειτουργία 200 καταστημάτων με επωνυμία 'Marche Bio Leclerc' το 2022, διατηρεί μόνο 20 σημεία πώλησης με την ανωτέρω επωνυμία.

Οι τρεις σημαντικότερες ενώσεις παραγωγών βιολογικών προϊόντων (Synabio, Forébio, FNAB) κρούουν πλέον τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητα των βιολογικών καλλιεργούν και επισημαίνουν ότι ο κίνδυνος καταστροφής του κλάδου είναι υπαρκτός. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, η μετάβαση μιας αγροτικής εκμετάλλευσης από συμβατική σε βιολογική καλλιέργεια απαιτεί τουλάχιστον μια τριετία και κατά συνέπεια, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, σε δέκα χρόνια δεν θα υπάρχουν αρκετά αγαθά και θα αναγκαστούμε να εισάγουμε βιολογικά προϊόντα για τα οποία δεν θα υπάρχει επαρκής ιχνηλασιμότητα.

Όπως, ωστόσο, παρατηρούν έμπειροι αναλυτές η κάμψη της αγοράς βιολογικών προϊόντων είναι παροδικό φαινόμενο που οφείλεται κατά βάση στη σημερινή δύσκολη συγκυρία. Η αγρο-οικολογική μετάβαση παραμένει κεντρική προτεραιότητα της ΕΕ, σε συνδυασμό με πολιτικές που σχετίζονται με το περιβάλλον, τους φυσικούς πόρους, τη βιοποικιλότητα, τη διατροφική επάρκεια και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Σε διεθνές επίπεδο, η ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας καθοδηγείται από την αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών για υγιεινά προϊόντα. Σε μία πρόσφατη μελέτη του, το Fortune Business Insights υπολόγισε τις παγκόσμιες πωλήσεις βιολογικών προϊόντων σε 157,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, από 140,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021. Η μελέτη αναμένει ότι η αγορά θα φτάσει τα 366 δισεκατομμύρια το 2029, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12,8%."

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Έρευνα αγοράς για την αγορά νωπών φρούτων & λαχανικών στη Γερμανία / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βερολίνου

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στο Βερολίνο ενημερώνει, με την ευκαιρία της συμμετοχής ελληνικών εταιρειών στη φετινή Διεθνή Έκθεση Fruit Logistica (Βερολίνο, 08-10.02.2023), για αναλυτική έρευνα του Γραφείου σχετικά με την αγορά νωπών φρούτων και λαχανικών στη Γερμανία. 

ΡΟΥΜΑΝΙΑ: Έρευνα Αγοράς - Κλάδος Κτηματαγοράς / Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βουκουρεστίου

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Βουκουρέστι δημοσιεύει έρευνα αγοράς για τον κλάδο κτηματαγοράς στη Ρουμανία.